Nápravná opatření skládky Vlčí důl
Projekt
Projekt sanace areálu Vlčí důl provázely od počátku rozpaky.
Vybrané řešení – lepší nebylo nalezeno – spočívá ve vytvoření betonové vany kolem ohniska zamoření, to je kolem hlubokých jam po vytěžených cihlářských zeminách, které byly naplněny odpadem po výrobě vanilky a dalším blíže nespecifikovaným odpadem, a následné nepropustné uzavření shora.
Nebezpečné výluhy způsobené převážně dešťovou vodou by byly shromažďovány a likvidovány v dočasné filtrační stanici po dobu 2 roků. Po této době by měly všechny výluhy odtéci a ve „vaně“ by zůstal pouze tuhý toxický odpad, uzavřený i shora a tímto způsobem uskladněn navěky.
Výhrady k řešení byly následující:
- Toxické odpady zůstávají zakonzervované. Likviduje se pouze jejich malá část ve formě výluhů.
- Neřeší se zamoření sousedních pozemků.
- Vysoké náklady vzhledem k přínosu celé akce.
- Nutnost převodu pozemků, kde se skládka nachází z majetku státu do majetku obce.
Vzhledem k příslibu státu a kraje všechny náklady spojené s touto akcí hradit, zastupitelstvo s realizací akce a převodem pozemku souhlasilo.
Dotace na akci:
Finanční krytí projektu mělo být následující:
Celkové plánované náklady na projekt při podání žádosti 112 261 551Kč vč.DPH
- státní rozpočet 5%
- prostředky EU 85%
- Havarijní fond Středočeského kraje 10%
Administrace akce
Administrátorem akce byla na základě veřejné soutěže vybrána firma Allovance, která následně zpracovala kompletní zadávací dokumentaci. Ta byla ZM schválena dne 18.1.2012.
Rada neprojevila dostatečnou aktivitu při zajišťování schválení dotací. Na zasedání 4.8.2014 konstatovala neměnný stav a teprve 11.9.2014 starosta urguje řešení dotací na Státním fondu životního prostředí.
25.9.2014 ministerstvo financí konstatuje, že projekt nebyl z hlediska MF od počátku bezproblémový. Zadávací a kvalifikační dokumentace nebyla MF zaslána k odsouhlasení a proto se MF nemohlo k zadávacím kriteriím vyjádřit. MF si muselo zadávací dokumentaci samo vyžádat až jako podklad k žádosti o poskytnutí dotace ze dne 28.4.2014 od administrátora zakázky – firmy Allowance. Tuto dokumentaci obdrželo až 19.5.2014.
Právní oddělení MF souhlas s Rozhodnutím o poskytnutí dotace nepotvrdilo z důvodů nesouhlasu s kvalifikačním kriteriem – běžná likvidita větší než 2,5. Toto kriterium považuje vůči ostatním zájemcům za diskriminační.
Na základě toho Ministerstvo životního prostředí - Operační program Životního prostředí udělilo korekci výše podpory 10% dopisem, který byl doručen 21.10.2014. V souvislosti s udělením korekce bylo sděleno, že příjemce má právo
- Stanovenou korekci akceptovat
- Podat námitku proti stanovení korekce
- Zrušit dosavadní zadávací řízení (nebo odstoupit od smlouvy) a zahájit zadávací řízení nové.
Termín konečného vyjádření byl prodloužen do 30.11.2014.
Vzhledem k zásadnímu stanovisku MF se pan starosta obrátil na Středočeský kraj dopisem ze dne 12.11.2014 s žádostí o zajištění spolufinancování.
Jednání ZM
K rozhodnutí o dalším postupu bylo svoláno ZM na den 26.11.2014.
Náměstek hejtmana Středočeského kraje pan Marek Semerád sdělil na úvod jednání ZM následující:
- Sporné kriterium, na základě kterého byla MF udělena korekce 10%, bylo v době vyhlášení v pořádku. V průběhu doby změnilo MF stanovisko a na základě nového pohledu na toto kriterium byla udělena korekce. K tomu přispělo i to, že administraci zakázky prováděla firma Allowance, se kterou má MF špatné zkušenosti.
- Středočeský kraj není schopen Zásmukám chybějících 10mil. Kč zajistit. Náměstek se může pokusit na příštím zasedání zastupitelstva kraje navrhnout dotaci 5 mil. s tím, že pravděpodobnost získání dotace je asi 60%. Toto zasedání bude v březnu.
- Úspěch odvolání proti udělené korekci na MF vidí jako minimální.
Rozhodnutí ZM.
Po bouřlivé diskuzi pan starosta nechal hlasovat o dvou variantách řešení:
- Podat odvolání a vypsat nové zadávací řízení
- Odstoupit od čerpání dotací a vypovědět všechny smlouvy s touto akcí spojené.
Na druhý pokus byla odsouhlasena varianta 2.
Rozhodnutí nezávislých kandidátů zastavit všechny práce na akci Vlčí důl a vypovědět všechny smlouvy s tím spojené vycházelo z následujících skutečností:
- Souhlas s udělením korekce a platbou 10 mil Kč z prostředků města nepřichází v úvahu.
- Spolehnout se na velmi nepravděpodobné získáni dalších 5 mil. Kč z prostředků kraje a doplatek 5mil. Kč z prostředků města by bylo nezodpovědné.
- Kladné vyřízení námitky proti udělení korekce je dle vyjádření náměstka zcela nepravděpodobné.
- Vyhlášení nového výběrového řízení a výběr nového dodavatele je otázkou 4 až 6 měsíců. Pak již není časový prostor splnit podmínky pro poskytnutí dotací, to je dokončit stavbu a 2 roky provádět monitoring. Kladné výsledky monitoringu jsou podmínkou pro ukončení dotační akce a získání plné výše dotace. Z hlediska časového není možno tuto podmínku splnit a tak, i když bychom obdrželi dotaci v požadované výši, je zde velké riziko, že z důvodu nesplnění podmínek budeme muset dotace vracet.
- Výše dosud vynaložených prostředků včetně možných budoucích výdajů souvisejících s ukončení akce bude mnohonásobně nižší než vysoce pravděpodobné náklady při pokračování akce.
Jsme si vědomi možnosti právních sporů, ale přesto se domníváme, že toto řešení je v dané chvíli nejlepší možné.
Závěr.
Na základě nám dostupných podkladů, má zásadní podíl na vzniklé situaci firma Allowance, která nedodala včas potřebné podklady MF, ale také rada, která činnost Allowance průběžně nekontrolovala a nebyla sama dostatečně aktivní při procesu získávání dotací. Žádost o poskytnutí dotace byla podána 15.7.2011. Dne 4.8.2014 bylo pouze v zápisu RM uvedeno, že RM byla informována o neměnném stavu bez uvedení, kdo tak radu informoval.
Problém smlouvy o převodu pozemků na město je samostatná kapitola.